Drugi memorandum SANU: Upute za udar na BiH-"Koridor kroz Posavinu" i Brčko,



Postojanje, pa i sadržaj dokumenta Drugi memorandum Srpske akademije nauka i umetnosti (Memorandum 2), koji je nastao još 2011, nisu nikakva tajna. Naprotiv, nakon što je vrlo brzo procurio u javnost, dokument koji je svojevrsni orijentir za djelovanje članova Vlade Republike Srbije, ali i zvaničnika Republike Srpske, detaljno je analiziran i "pročitan" kao državotvorna strategija za nastavak projekta "Velike Srbije" i njegovu finalizaciju u miru.



Trasa autoputa, hidroelektrane...


Jedan od najsvježijih primjera Dodikovog ponašanja u skladu s Memorandumom 2 jest njegovo insistiranje na trasi autoputa koji će kružno povezivati Bosnu i Hercegovinu i Srbiju. Kod srbijanskih saobraćajnih eksperata bilo je vidljivo forsiranje trasa koje bi što više išle kroz RS, što je razumljivo s lokal-interesnog aspekta, ali i sa strateškog. Također, indikativno je i Dodikovo ponašanje u vezi s načinom raščišćavanja vlasništva nad hidroelektranama na Drini, gdje on redovno zastupa interes Srbije.

Također, najnovije planove za gradnju tri nove hidroelektrane na Drini nastoji predstaviti kao stvar koja se tiče samo Srbije i RS-a. A sve je to u skladu s odredbom iz Memoranduma 2 koja glasi: "Neophodno je RS i Srbiju uvezivati infrastrukturno i ekonomski, a posebno čvrstu saradnju treba ostvariti kroz izgradnju komunikacija i hidro i termoelektrana". Odnosno, Dodik od prvog dana mandata s pozicije Predsjedništva radi po planu SANU-a.



Nedavni sastanak entitetskih i državnog ministra komunikacija s Dodikom bio je tek prvi i svakako ne odlučujući na tu temu. No, indikativno je da su partneri iz RS-a progurali trasu koja u svakom slučaju pokriva pravac tzv. "koridora kroz Posavinu" i Brčko, što je u smislu teritorijalnog kontinuiteta "Ahilova peta" RS-a, a veza tom trasom s Beogradom nulti je prioritet Banje Luke.

Isto tako, južni dio cestovne kružnice po toj varijanti trase išao bi kroz istočnu Bosnu, bez obzira na to što je struka rekla da je ta trasa ekonomski neisplativa zbog zanemarljivih potreba stanovništva, industrije i malog prometa vozila. Izgleda da je važniji cilj (od ekonomske isplativosti) povezivanje istočnog dijela RS-a sa Srbijom. Posebno je pitanje način finansiranja puta, za šta je zainteresirana Turska. Hoće li se biti riječ o kreditu (koliko povoljnom?) ili turskoj investiciji, a zatim koncesiji još nije jasno. Upravo se u toj nejasnoći krije opasnost da se RS i Srbija povežu o trošku i na štetu Bosne i Hercegovine, što bi bio strateški dobitak velikosrpskih planera. A to nije i jedini zadatak iz Memoranduma 2 na kojem Dodik aktivno radi.



Eskalacija negiranja Bosne i Hercegovine, genocida...



Među najočitijim akcijama trenutno predsjedavajućeg Predsjedništva Bosne i Hercegovine jest neprestano negiranje Bosne i Hecegovine kao države, njene perspektivnosti i održivosti. U Memorandumu 2 uputa glasi: "Vrlo je značajno da političari u RS-u jasno stave do znanja javnosti i međunarodnoj zajednici da BiH ne smatraju kao jedinstvenu državu, već kao zajednicu dve teritorije koje trenutno čine celinu. A tu celinu treba što češće nazivati neprirodnom, nametnutom, nemogućom." Također, u dokumentu stoji i: "Koristiti sve mehanizme da se oba doma parlamenta BiH maksimalno onemoguće u radu, obezvrede i obesmisle na sve moguće načine. Sprečavati donošenje zakona koji se ne smatraju bitnim i ne predstavljaju nikakvu pretnju RS-u. Ovo je jedno od značajnijih sredstava za dokazivanje teze o nemogućnosti funkcionisanja zajedničkih institucija.“




'Zaobilaziti BiH!'


Memorandum 2 dalje savjetuje: "Političari i državni funkcioneri Srbije će ubuduće zaobilaziti političare i institucije BiH što je god više moguće. Političari i državni funkcioneri Srbije trebaju što češće imati sastanke sa političarima iz RS-a po protokolu definisanom za međudržavne susrete. (...)


Kad je riječ o negiranju genocida, uočljiva je bila Dodikova preobrazba od priznavanja srpskih zločina do ekstremnog negatora genocida. Štaviše, ljetos je od Narodne skupštine RS-a tražio i proveo da se Izvještaj Vlade RS-a o genocidu u Srebrenici (iz 2004) poništi, a nedavno je potakao i formiranje međunarodne komisije za ponovno utvrđivanje istine o događajima u Srebrenici, čime se zapravo poništavaju i presude i već utvrđene činjenice tj. relativizira i negira genocid, mijenja suština događaja do karikaturalnosti.




Međunarodna zajednica i lobiranje


Posebno poglavlje posvećeno je međunarodnoj zajednici. Kaže se: "Posebnu pažnju treba usmeriti prema zemljama koje nemaju čvrst stav po pitanju tzv. jedinstvene BiH i kojima je svejedno kakav će biti rasplet događaja u BiH. Ukoliko bi se ove zemlje lobiranjem ili na drugi način privolele na stav o podeli, onda bi broj i uticaj zemalja naklonjenih tzv. jedinstvenoj BiH bio u manjini."


S druge strane, njegovo arogantno ponašanje i prostački rječnik osjetili su gotovo svi šefovi OHR-a. Bivšu američku ambasadoricu Cormack optužio je da je "lično lažno informisala Washington o situaciji u BiH" i da je "dokazani neprijatelj Srba i RS-a", a svi se sjećamo i skandaloznog izbjegavanja rukovanja s ambasadoricom u Jasenovcu. Osim prema njoj, nije birao riječi ni za Paddyja Ashdowna, kao ni za aktuelnog visokog predstavnika Valentina Inzka, za koga je rekao da je "simpatizer nacističkih zločina, protuha, lažljivac, smutljivac, međunarodni klovn, isprazni faktor u BiH." Sve je to ponovo u skladu sa savjetom iz Memoranduma 2: "Odnos prema njima načelno ne bi trebao biti zasnovan na aroganciji i sukobima, ali u zavisnosti od datih okolnosti biti spreman i na takav način ophođenja.

"

Dok je Dodik predstavljao isključivo RS, štetu od takvog ponašanja trpio je on lično i manji entitet, ali takvo ponašanje sa sadašnje pozicije značilo bi kompromitaciju države Bosne i Hercegovine i političku štetu po sve u njoj. Šefik Džaferović, Željko Komšić i drugi akteri državne vlasti moraju imati spreman odgovor, ali se barem zasad oni čine inferiornim u odnosu na Dodika!?




Muslimani i sve srpsko
"

Treba izbegavati upotrebu termina Bošnjak i uvek upotrebljavati termin musliman, te ih i na taj način definisati kao religijsku grupu, a ne narod. Koristiti svaku priliku da se istakne kako su to Srbi koji su izdali veru pradedova i prihvatiti islam", kaže se dalje u dokumentu. Ponašajući se po toj direktivi, Dodik je, npr., u izjavi o zahtjevu za reviziju presude Međunarodnog suda pravde po tužbi Bosne i Hercegovine protiv Srbije rekao: "Ovaj akt mržnje muslimana prema Srbima uopšte pokazuje da žele postići dva cilja: desetine miliona nekakve odštete, a drugi je da se ukine RS". Također, i sam Bakir Izetbegović označen je kao "nekadašnji Srbin koji bježi od svog porijekla".



Kad je upravo Izetbegović nedavno pokrenuo inicijativu da se izmijeni naziv entiteta RS dodavanjem imena i ostala dva konstitutivna naroda, Dodikova reakcija bila je burna. Zaprijetio je otcjepljenjem RS-a, a zapravo je branio odrednicu iz Memoranduma 2 koja kaže: "Koristiti termin Srpska kako bi se na taj način RS definisala isključivo kao srpska teritorija. (...) Maksimalno izbegavati upotrebu termina Bosna i Hercegovina. Vrlo je bitno da se osim političara, medija, kulturnih i javnih radnika u Republici Srpskoj, ovoga pridržavaju mediji, kulturni i javni radnici u Srbiji“. I tako dalje...



 

Objavljivanje sadržaja Drugog memoranduma SANU-a iz 2011. i njegovo raščlanjivanje te potvrđivanje u političkoj praksi Srbije i Republike Srpske ukazalo je na najmanje tri problema Bosne i Hercegovine. Prvi je da Srbija u svojoj državotvornoj strategiji nikad nije odustala od projekta "Velike Srbije", drugi je da u tom pothvatu sada ima svog čovjeka u samom državnom vrhu Bosne i Hercegovine, a treći da intelektualne elite probosanske orijentacije ni danas nemaju nikakav, a kamoli suvisao odgovor na prijetnju, niti nacionalni projekt opstanka i razvoja bh. društva.

 



Piše:
Edin Subašić



Izvor: Al Jazeera

 

 

Pin It
Print Friendly, PDF & Email