Ustajte prezreni na svijetu, svi sužnji koje mori glad! Samo vi možete promijeniti ovu vlast

Nakon što je Skupština usvojila budžet za 2018. godinu sa samo dva hrvatska predstavnika u vladajućoj većini, uz veliko političko i medijsko sukobljavanje hrvatskih stranaka i poslanika i uz pomoć kvazi-pravne intervencije u proceduru usvajanja budžeta u formi Zaključka, postavlja se jedno logično pitanje: Zašto je to tako?

Zašto u Brčkom nije došlo do prekompozicije vlasti, nakon što je Stjepanović napustio HDZ koji je tako izgubio legitimitet predstavljanja Hrvata u vlasti, i zašto  nije formirana nova većine koja bi imala kapacitet da legalno i legitimno izglasava sve odluke, pa i one kao što je usvajanje budžet, što je slučaj u svim civiliziranim sredinama?

   Jedno je sigurno. Ovdje se ne radi o očuvanju vlasti idejno, politički ili svjetonazorski srodnih stranaka. Čak suprotno. U Brčkom se radi o radikalnoj idejnoj i političkoj heterogenosti stranaka na vlasti, tako da  je teško na tim osnovama  opravdati njihovo koaliranje.

 
     Kada je Tomislav Stjepanović napustio HDZ, odnosno vladajuću većinu u Distriktu, ta većina izgubila je uporište u sopstvenom koalicionom sporazumu u kojem je jedan od bitnih uslova za formiranje vlasti da konstitutivni narodi budu većinski zastupljeni u vlasti Distrikta. Nakon “bolnih” iskustava iz prošlosti i javnih obećanja datih u predizbornoj kampanji ponovo se licemjerno dezavuisao ovaj princip. Pored toga, do kraja je postao sporan legitimitet, pa i legalitet, donošenja odluka (prije svega usvajanje budžeta) bez učešća najmanje tri hrvatska predstavnika u vlasti, što predviđa Statut Distritka. No, i pored toga vlast se nije promijenila. Zašto?

   Isključivi razlog za očuvanje HDZ-a u vlasti Distrikta je bliskost Dodika i Čovića, odnosno koalicija SNSD-a i HDZ-a, najmoćnijih političkih predstavnika Srba i Hrvata u BiH na programskoj osnovi dogovora Milošević-Tuđman o podjeli BiH, od kojeg se ogradio i SDS zbog njegovih katastrofičnih posljedica za sve narode BiH.  Isključivom intervencijom Dodika, HDZ je ostao u vlasti. Na to su drugi koalicioni partneri pasivno pristali. Zašto?

   Šta će u takvoj programskoj koaliciji SNSD-a i HDZ-a  i SDA? Oživljavanjem HDZ-a 90, prelaskom Stjepanovića iz HDZ-a i njihovim koaliranjem sa tradicionalno jakim HSS-om u Brčkom SDA je dobio programski mnogo bližeg političkog partnera. No, očigledno da SDA, kao i mnogo puta do sada, umjesto programskih (bosanskih) ciljeva u prvi plan stavlja etno-konfesionalnu srodnost političkih partnera, što je pogubno za Distrikt koji je Konačnom arbitražnom odlukom konstituiran na sasvim drugačijim osnovama.

   Još više čudi prisustvo (ostanak) SBB-a u takvoj koaliciji. Na svim drugim nivoima vlasti SBB se prestrojavao malo ulijevo i partnere tražio sa HDZ 90, SDP-om, DF… Očigledno da privatno-preduzetnički interes najmoćnijih ljudi ove stranke određuje njen politički status  što ovu stranku čini klasičnom privatno-političkom obrtničkom zadrugom.

    Ništa manje ne čudi podrška SDS ovoj koaliciji? Odlična opozicija, kakva su ranije godinama bili, u vlasti sa SNSD-om su izgubili svaku političku prepoznatljivost u Brčkom. U vrijeme najvećih progresivnih političkih iskoraka SDS-a u R Srpskoj i BiH u Brčkom oni postaju “advokat” SNSD-eovske vlasti. Takvom politikom  SDS  će omogućiti jednoj, više nego prosječnoj SNSD-ovskoj organizaciji u Brčkom, da bude onaj dominantni jezičak na vagi koji će donijeti pobjedu SNSD-u i Dodiku na izborima u R Srpskoj i BiH.

   NO, kada bi ove tri stranke-SDA, SBB i SDS (ostali bi se brzo priklonili) malo više držali do svoje programske i političke srodnosti, SNSD i HDZ bi se veoma brzo našli u opoziciji u Distriktu. Zašto se to ipak ne događa?

   Jedan od bitnih razloga je što čelnici i najmoćniji pojedinci ove tri stranke, SDA, SBB i SDS u prvi plan stavljaju lične i grupne interese umjesto idejnih i političkih principa. Politička privatizacija javne imovine je u Distriktu već odavno napravljena. Javna preduzeća i organizacije, radna mjesta u javnim službama, javne nabavke, javni poslovi, bužet, grantovi su nacionalno i stanačko-poslanički privatizirani i dostupni isključivo klijenteli koji postaju obeščašćeni moralni i politički “ovisnici” o strankama i pojedincima na vlasti.

    Uz dominatnu Dodik/Čović ideologiju nacionalnih podjela, privatizacija javnog kapitala (prvobitna akumulacija) već godinama je osnovna programska osnova formiranja i funkcioniranja vlasti u Brčko Distriktu BiH. Tako je stvorena brčanska plutokratija, novi/stari oblik vladavine u okviru kojeg se politička prava dodjeljuju na osnovu bogastva. U takvu vlast teško je uključiti jedan PDP, sa Sinišom Golićem ili HDZ 90 sa Tomislavom Stjepanovićem. Oni još uvijek žive od svojih plata.

   No, ova primitivna, pljačkaška logika kapitala (sve veće bogaćenje i moć jednih i sve veće siromašenje i nemoć drugih) neminovno razara socijalno, političko i pravno tkivo Brčkog i proizvodi svoj “otpad”, siromaštvo i bijedu, ponižene i uvrijeđene. Jedino oni, svojom univerzalnom “boli” i nepravdom koja im se nanosi mogu internacionalizirati problem i pokrenutu proces promjena ovakvog modela vlasti. Stoga, nemojmo se čuditi ako ponovo čujemo poziv:

Ustajte, prezreni na svijetu,
Svi sužnji koje mori glad!
To razum grmi u svom gnjevu,
Kraj u ognju bukti sad!
Prošlost svu zbrišimo za svagda,
Ustaj, roblje, diži se!
Sav svijet iz temelja se mijenja
Mi nismo ništa, bit ćemo sve!

 

E.P.

  U sljedećem prilogu: Obrazloženje zašto je Odluka o usvajanju budžeta za 2018. godinu nelegalna

Pin It