“Omladinske radne akcije – dizajn ideologije”

Omladinske radne akcije (ORA) bile su dio kulture svakodnevnice u doba socijalizma. Povijest omladinskih radnih akcija dijeli se u nekoliko faza.

Početak se bilježi za trajanja Drugog svjetskog rata, nakon čega slijede velike poslijeratne radne akcije: 1946–1951. U godinama do 1968. godine smjenjuje se ritam održavanja lokalnih i velikih radnih akcija, sukladno preispitivanju njihovog cilja i mjesta u društvu. Neke od najpoznatijih omladinskih radnih akcija su izgradnja pruga Brčko-Banovići, Šamac-Sarajevo te autoputa Bratstvo i jedinstvo.

Izložba daje uvid u način predstavljanja i promidžbe radnih akcija posredstvom vizualnih medija.

Od početne agitacije zasnovane na tiskanim i šapirografiranim materijalima, dugovječnost radnih akcija rezultirala je bogatom i šarolikom produkcijom oblikovanja grafičkih mapa, plakata, letaka, brigadnih novina, razglednica, knjižica, iskaznica, priznanja, diploma, prigodnih poštanskih marki, stručnih publikacija…

Za omladinske radne akcije skladana su djela ozbiljne i popularne glazbe, dizajnirane omotnice singl i LP izdanja. Snimani su filmovi: edukacijski, dokumentarni, igrani za koje su oblikovani plakati. Za akcije koje su trajale više godina zaredom gradila su se i opremala cijela naselja, proizvodila se odjeća i obuća. Pored grafičkih dizajnera i likovni umjetnici bili su angažirani i stvarali na terenu – u brigadama.

Na izložbi se prikazuje izbor materijala posuđen iz brojnih institucija i od privatnih kolekcionara: plakati, knjige, novine, monografska izdanja, fotografije, grafičke mape, odjeća, značke i medalje, iskaznice, mape vizualnih identiteta. Bit će izloženi radovi mnogih poznatih autora: od grafičkih rješenja Marijana Detonija, Zvonimira Agbabe, Ivana Picelja, Mladena Galića, Branka Gavrića, Likovnog studia, preko fotografija Milana Pavića i Borisa Cvjetanovića do djela Pive Karamatijevića i Franje Mraza, filmskih i glazbenih uradaka.

Riječima Bojana Krištofića, jednog od autora tekstova kataloga izložbe: “Dizajn za omladinske radne akcije osvježava proučavanje jugoslavenskog društvenog polja jer danas djeluje naivno, zaigrano i oslobađajuće na način drugačiji od hipijevske i punkerske pobune omladinskih listova ili neoavangardne zafrkancije pripadnika Nove umjetničke prakse (koji su se istodobno bavili dizajnom). ….

U tom kontekstu, dizajn za omladinske radne akcije volim promatrati kao dizajnerski pandan domaćoj naivnoj umjetnosti ― iznimno potentni simboli s vremenom su prerasli u kičaste prikaze svakodnevnice, doduše ne ruralne nego rubno urbane, k tome premazani patinom odrastanja u davno prošlim vremenima kad je bilo moguće dičiti se Radom Končarom na prednjoj strani majice, a Che Guevarom na stražnjoj, a pritom ne sablazniti ni roditelje ni profesore, a kamoli lokalnog popa.

Međutim, kao i u slučaju proturječne “hrvatske naive”, ispod površnih slojeva mitologije i podsmješljive nesposobnosti propagande da nadiđe samu sebe, kriju se ozbiljne, pa makar i slučajne opservacije socijalne zbilje, dok je krajnji cilj dizajna za omladinske radne akcije u osnovi bio itekako plemenit ― ujediniti mlade oko radnih zadataka od kojih će imati korist cijela zajednica te omogućiti im da se poistovjete jedni s drugima u procesu rada koji nije smio biti otuđen. Riječ je o porukama kojih se dan-danas ne bi bilo zgorega prisjetiti.”

 

Izvor: mso.hr

 

 

Pin It
Print Friendly, PDF & Email