USVOJEN BUDŽET BRČKO DISTRIKTA BIH ZA 2017.GODINU! JAVNE PARE ZA PREŽIVLJAVANJE JEDNE POLITIKE I JEDNOG STILA ŽIVOTA

U petak 23. juna usvojen je budžet Brčko Distrikta BiH za 2017. godinu u iznosu od preko 232 miliona KM. Tako je u proteklih sedamnaest godina od osnivanja Distrikta potrošeno oko 4 milijarde KM javnih sredstava. Ogromna sredstva koja su od Brčkog mogla učiniti mjesto ugodnog življenja za sve građane. Ipak nije tako. Zašto? Kako trošimo ova ogromna sredstva i u koje namjene?

    Javne izjave gradonačelnika Siniše Milića kako su u ovome budžetu izdvojena znatna sredstva za zdravstvo, školstvo, kao i izjave Predsjednika Skupštine Eseda Kadrića da su izdvojena značajna sredstva za infrastrukturne projekte, nisu mogle odagnati opšti utisak da se radi o jednoj sramotnoj koruptivnoj političkoj praksi usvajanja budžeta koja se ne može javno braniti ni odbraniti. Sam Kadrić je na kraju svoje izjave otvoreno priznao da se radi o lošoj praksi, ističući kao osnovnu slabost ogroman broj amandmana, ali je sve to pravdao činjenicom da se tako radi već godinama, te da on i njegov klub nisu učestvovali u produciranju ovako velikog broja amandmana. Na kraju izjave je zaključio da je neophodno naredne godine nešto mijenjati kada je u pitanju budžet.
   Ne ulazeći u tačnost Kadrićevih opravdanja i ne dovodeći u pitanje njegovu dobru volju da se nešto mijenja kada je u pitanju praksa koncipiranja i usvajanja budžeta, ipak izražavamo sumnju da će se tako nešto desiti naredne godine. U osnovi ovakve prakse usvajanja budžeta u Distriktu krije se jedan nakaradan politički model vladanja i jedan specifičan stil života jednog broja građana, koji upravo taj politički model omogućava. Ovaj politički model se svodi na mogućnost vladajuće većine da «legalno» privatizira («pljačku») javna sredstva koja onda, jednim dijelom redistribuira, u vidu grantova, omogućavajući tako relativno udoban život jednom broju građana, od kojih se za protuuslugu zahtijeva politička lojalnost i poslušnost. Da bi se to mijenjalo mora se prvo shvatiti koja  je osnovna slabost takvog modela,  odnosno koji su bitni razlozi za njegovu promjenu.  Pored toga, a to je ono najbitnije, mora se biti spreman žrtvovati sopstvene privilegije radi opšteg dobra. Jer upravo od  onih koji od takvog modela imaju najveću korist traži se da mijenjaju takav model, a to su oni koji su na vlasti.
   Osnovni nedostaci ovako koncipiranog i ovako usvajanog budžeta ne mogu se isključivo svesti na veliki broj amandmana. Amandmani su samo vrh ledenog brijega koji ukazuje na dublje anomalije političke prakse u Distriktu. Osnovni princip budžeta koji bi trebalo poštovati sadržan je u činjenici da budžet predstavlja javna sredstva, uzeta od građana, koja služe za javno dobro tih istih građana, te da se ta sredstva mogu koristiti samo u te svrhe i po kritierijima definiranim u Statutu i Zakonu o budžetu. U praksi ovo ne važi. Isključivi kriterij raspolaganja budžetom je da imate 19 poslanika, u posljednje vrijeme, novim «kreativnim» tumačenjem Poslovnika Skupštine, dovoljno je i 16 poslanika pa da izglasate kakav god hoćete budžet i da ga usvojite po bilo kojoj proceduri. Umjesto vladavine prava (pravne države) isključivi kriterij vladavine ( pa tako i donošenje budžeta) postaje politička volja, odnosno samovolja pojedinih poslanika i stranaka. Javne pare se dijele, bez obzira na procedure navedene u Zakonu o budžetu, prvo  po nacionalnim kvotama, zatim stranačkim, a onda po svakom poslaniku tako da svaki poslanik ima pravo da koristi javna sredstva shodno svojoj (samo)volji, a da drugi poslanici niti pitaju niti znaju gdje će se te pare utrošiti. Bitno je da to isto važi za sve.
   Tako je politika postala jako profitabilno zanimanje. Ako vam za mandat treba otprilike 1000 ličnih glasova i ako glas vrijedi oko 5o KM onda vam za mandat treba oko 50 000 KM. Neka je i duplo, opet se isplati. Svaki poslanik godišnje raspolaže sa najmanje 400-500 000 KM. Od toga najmanje 50% je njegovih «ličnih». Već u prvoj godini mandata se isplati, a izračunajte i sami koliko je to za četiri godine. Ovdje govorimo samo o onim osiguranim sredstvima poslanika, jer je za svaki budžet rezervirano 10 mil. KM za tzv. poslaničke amandmane.
   Da bi se ta praksa promijenila prvo se mora shvatiti da takva potrošnja ogromnih javnih sredstava vodi opštoj propasti. Mada je propast (nazadovanje) već vidljiva po stanju u privredi, nezaposlenosti, kvalitetu javnih usluga i velikom broju siromašnih, to nije dovoljno jak razlog da se obuzda lična pohlepa za bogaćenjem i lakim sticanjem. Teško se može očekivati od običnog smrtnika (naših lokalnih političara) da se odreknu velike političke moći i ogromnih sredstava kojima raspolažu. Najčešće se radi o osobama bez bilo kakve profesionalne karijere koji isključivo kroz politiku zadovoljavaju svoje, ne samo materijalne, nego i socijalne i kulturne potrebe i afirmiraju sopstvenu ličnost.
   Zbog toga u svakoj pravnoj državi norma (zakon…) pored dispozitiva sadrži i sankciju, kao i institucije koje se brinu da se norma provodi, odnosno da se sankcionišu oni koji je ne provode. To su u našem slučaju Pravobranilaštvo, Direkcija za financije i Tužilaštvo. No, sve ove institucije su prihvatile ovu političku samovolju kao legalnu politički i pravnu praksu. Sve je legalno za što se ima politička većina. Mnogi u to iskreno vjeruju u svome neznanju. Tu se krug zatvorio.
   Da bi se sistem promijenio potrebno je nešto više od lijepih želja, potrebna je drugačija politička volja ili neko ko će  izvan postojećeg sistema garantirati njegovo važenje (Supervizor). No, od supervizije ne treba više očekivati pomoć u promjenama, nego moramo sami stvarati novu političku volju. To zvuči teško, ali ne i nemoguće.
   Poznati su primjeri diljem Bosne da pojedinci i političke grupe napuštaju vladajuće stranke, pa samim tim i svoje privilegije, svjesni kuda postojeća politička praksa vodi, i promoviraju novu politiku i uobličavaju novu političku volju. Mnogi od njih su pobijedili na prošlim lokalnim izborima i trenutno rade na objedinjavaju «novih» političkih snaga. Mada zvuči gotovo nevjerovatno, ali započeli su takvi razgovori i u politički zapuštenom Brčkom. Za očekivati je da će pripreme za naredne izbore uskoro započeti. Ako ništa drugo, trebalo bi da ih bar podržimo. Ili je ipak bolje i sigurnije da stanemo u red i čekamo na svoje grantove? O.P.L.

Pin It