O MORALU I POLITICI: Podizanje optužnice, kraj mandata??? OSVRT NA IZGLASANE IZMJENE ZAKONA O VLADI

   Kako vole reći ozbiljni poznavaoci politike i političara „Moral prestaje tamo gdje počinje politika“. Ovo naravno ne znači da je politika nemoralna nauka, niti da su svi političari nemoralni ljudi, već da je često zloupotrebljena od ljudi koji je prakticiraju i koji sebe nazivaju političarima. Takva dilema pojavila se i u ovoj našoj brčanskoj svakodnevnici, tačnije našim skupštinskim klupama, nakon izglasavanja izmjena zakona o Vladi kojima se mijenja višegodišnja praksa u Brčko distriktu da podizanje optužnice znači i kraj mandata za gradonačelnike i članove Vlade.

Istina jeste, da se zakoni u našem okruženju uopšte ne bave optužnicama kao instrumentima za oduzimanje mandata ministrima ili predsjednicima Vlada, i da neki zakoni idu čak toliko daleko da zabranjuju vođenje krivičnog postupka protiv članova Vlade bez saglasnosti Vlade, kao što je to slučaj u Hrvatskoj. Stoga mislimo da ovdje nije u pitanju pravni stav društva prema ovom pitanju, već prije svega pitanje morala.
   U Americi se recimo ostavka na mandat daje zbog javnog obznanjivanja da je od strane političara učinjen bilo kakav nemoralan čin prema državi, društvu ili porodici. Dakle, radi se o ustaljenoj praksi da se za čin za koji postoji sumnja  javnosti koja dovodi u pitanje moralnost neke javne ličnosti, obavezno traži i daje ostavka bez potrebe za dokazivanje činjenica u sudskom ili nekom drugom postupku. U našem slučaju postavlja se pitanje da li je podizanjem optužnice, koja zakonski znači postojanje osnovane sumnje, dovedeno u pitanje moralno ponašanje nekog pojedinca, u ovom slučaju člana Vlade i da li on zbog toga treba da prestane obavljati svoju političku funkciju na koju je imenovan ili ne.
Možda i nije problem da se iz zakona ukloni postojanje mehanizma po kojem optužnica označava kraj mandata jer osuda javnosti prema pojedincu ima posljedicu po njega činom njegove smjene sa političke funkcije, ne čekajući završetak sudskog procesa koji zna potrajati i godinama. Ali u isto vrijeme izostanak bilo kakve reakcije sistema povodom podignute optužnice u smislu kao da se ništa nije dogodilo jednostavno ne može i ne treba u javnosti stvarati sliku jednog uređenog društva.
Drugi način bavljenja ovim problemom su moguće posljedice koje podizanje optužnice bez uticaja na status člana Vlade mogu proizvesti. Dakle radi se o mogućnostima da se i dalje koristi privilegovan statusni položaj u društvu za potrebe lične odbrane u sudskom postupku povodom podignute optužnice. Što će reći, da li je moralno da i dalje neko obnaša političku dužnost a da se u isto vrijeme protiv njega vodi krivični postupak? Bez obzira opredjelili se na ovu ili onu stranu, pretpostavka nevinosti svakog pojedinca jeste civilizacijska tekovina i nešto što se treba i mora poštovati i uvažavati, ali čini se da breme bavljenja politikom i pri tome izlaganju javnosti svoje ličnosti  ima svoju cijenu. Zato ako ne treba zakon da uređuje pitanje optužnice i mandata, onda se mora prihvatiti da politika i moral moraju ići ruku pod ruku jer imaju atribut“ javan „ a to znači da su u službi države,  društva, građanina. Drugim riječima, postojanje osnovane sumnje artikulisano kroz pravosudni sistem mora imati svoju sankciju pozivanjem na moralnost politike. Naravno, ukoliko sistem kao što je naš želi da drži do toga (moralnosti politike). Ovo bi u konačnici značilo da oni koji su zakonito imenovani na javne funkcije trebaju se i moralno legitimirati. U protivnom…

 

A.E.P.

Pin It